Co to jest? Na czym polega?

Branding najprościej mówiąc to proces budowania świadomości marki wśród klientów. Nie mówi nam to za wiele dopóki nie zagłębimy się w tym temacie. Jest to technika marketingowa polegająca na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach konsumentów faktu istnienia naszej marki. Zależy nam aby klienci ją rozpoznawali oraz kojarzyli w najlepszym tego słowa znaczeniu. Branding to szereg unikalnych dla naszego biznesu cech i elementów.

Jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę?

Podstawą dobrego brandingu jest unikalność, fakt czym wyróżnia się na tle konkurencji. Trzeba dobrze zdiagnozować rynek, otoczenie oraz klientów. Naszym celem jest zbudowanie dobrego wizerunku firmy. Musi być on idealnie dopasowany do konsumenta oraz zostać przez niego zapamiętany. Kluczowa będzie tu nazwa, slogan i logo – to właśnie one widnieją na reklamach, wizytówkach czy stronach internetowych. Istotny jest cały system identyfikacji wizualnej (kolory, symbole, druki, ubiór i rozpoznawalność pracowników, wnętrza biur czy tablice informacyjne). Musi być spójny oraz tworzyć przekaz łatwy w odczycie, przez który nie przejdzie się obojętnie. Gdy ludzie zaczną mówić o naszej marce oraz pozytywnie opisywać nas na kanałach komunikacyjnych to również jest element brandingu.

Znaczenie brandingu

Jeżeli zastanawiasz się dlaczego kreowanie marki jest tak znaczącą sprawą przedstawię prosty przykład, który powinien rozmyć wątpliwości: Wyobraź sobie dwa butiki. Butik A nie ma własnej nazwy, napis nad wejściem głosi jedynie “Sklep Odzieżowy”. Natomiast butik B posiada nazwę, logo i tablicę reklamową. Sprzedawczyni ubrana jest w charakterystyczną koszulę, a na ladzie znajdziesz pasujące graficznie do wszystkiego wizytówki. Od razu widać różnicę, prawda? W tym wypadku jest nią właśnie branding.

Na koniec:

Pamiętajmy jednak, że nie chodzi tu tylko o strategiczną błyskotliwość. Powinniśmy oferować nie tylko usługi czy produkty, ale też motywacje oraz pewien pomysł sposób życia np. firmy sportowe promujące ruch i zdrową postawę. Są to dodatkowe wartości, które przyciągną klientów. Musimy także umiejętnie kierować, zarządzać firmą. Nie możemy popełniać błędów takich jak kopiowanie – zwłaszcza od marek, które mają silną pozycję na rynku. Jest to długotrwały i czasochłonny proces ale jeżeli dobrze go przemyślimy efekt może stać się intrygujący

Julia Andraszak

Autor artykułu