Kanał Sueski znów jest w środku uwagi z powodu działań grupy terrorystycznej o nazwie Huti, która atakuje statki pragnące dotrzeć z Azji do Port Said. W mediach podawane są informacje o późnieniach w dostawach oraz o przyszłych wzrostach cen spowodowanych tą sytuacją. Dla niemieckiej fabryki Tesli, znajdującej się pod Berlinem, ataki oznaczały wstrzymanie produkcji od 29 stycznia do 11 lutego br. W świetle tych wydarzeń można zastanawiać się nad znaczeniem Kanału Sueskiego dla światowego handlu.
Drogą morską transportowane jest około 80 % globalnej wymiany handlowej towarów. By ułatwić i przyśpieszyć ich przewóz, buduje się sztuczne kanały, najczęściej przy wykorzystaniu naturalnych obiektów wodnych. Dwoma najbardziej znanymi kanałami są Kanał Panamski i Kanał Sueski. Ten drugi łączy Morze Czerwone z Morzem Śródziemnomorskim. Został wykopany w latach 1859-1869 przez Brytyjczyków i Francuzów. Przebiega przez Jeziora Gorzkie oraz Jezioro Krokodyli. Ma on długość 193 km, 300 m szerokości, a maksymalne możliwe zanurzenie dla statków po modernizacji wynosi 23 metry. Od 1956 r., w wyniku nacjonalizacji przeprowadzonej przez prezydenta Gamala Nasera, kanał jest zarządzany przez Egipt.
Przez Kanał Sueski przepływa 12-15 procent handlu światowego oraz 20-25 procent ruchu kontenerowego. Tędy docierają do Europy części do samochodów, np. baterie litowo-jonowe, gaz skroplony LNG, ropa naftowa, czy sprzęty AGD.
Kanał jest dla Egiptu stałym i istotnym źródłem waluty w postaci dolarów amerykańskich. Według danych Zarządu Kanału Sueskiego w roku finansowym kończącym się 30 czerwca 2023 wpływy z tytułu opłat wyniosły 9.4 miliarda dolarów! Tymczasem dane za styczeń 2024 wskazują na spadek dochodów
w stosunku do tego samego okresu sprzed roku o 44 procent.
Według Konferencji Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju w czasie ostatnich dwóch miesięcy tygodniowa ilość przepływów przez Kanał spadła o 42%. W porównaniu z zeszłym rokiem ten wskaźnik zmalał aż o 67 procent.
Działania Huti nie obejmują zasięgiem samego Kanału, ale przeprowadzają oni abordaże lub dokonują wystrzałów pocisków i użycia uzbrojonych dronów wobec statków przepływających przez cieśninę Bab-al-Mandab. Bez pokonania tego fragmentu szlaku morskiego, rejs przez Kanał Sueski staje się bezcelowy. Cieśnina ta jest bowiem jedynym naturalnym połączniem Morza Czerwonego z Zatoką Adeńską
i dalej Morzem Arabskim.
Część firm transportowych obawiając się strat finansowych oraz martwiąc się o bezpieczeństwo swoich pracowników zdecydowało się na wybór innej drogi morskiej, jaką jest zanana od wieków trasa przebiegająca w pobliżu Przylądka Dobrej Nadziei. Trasa ta z wielu powodów jawi się jednak jako mniej atrakcyjna alternatywa.
Głównym jej mankamentem jest odległość konieczna do pokonania. Płynąc z Dżeddy (miasta położonego przy zachodnim wybrzeżu Arabii Saudyjskiej) do Pireusu (miasta w Grecji) przez Kanał, pokonuje się odległość 1.316 mil morskich. Podczas gdy trasa biegnąc przez Przylądek jest o 9.891 mil morskich dłuższa. Konieczność okrążenia Afryki oznacza podróż trwającą nawet o kilkanaście dni dłużej.
Krótsza trasa oznacza zmniejszoną ilość zużytego paliwa. Dodatkowo statki nie musząc się śpieszyć, mogą płynąć z mniejszymi prędkościami, z czym wiąże się zmniejszona ilość spalonego paliwa na milę. Skutkuje to zmniejszoną emisją dwutlenku węgla oraz innych gazów cieplarnianych do atmosfery.
Znaczenie Kanału Sueskiego jest nie tylko związane z międzynarodowym transportem handlowym. Według Konwencji Konstantynopolskiej z roku 1888 przez kanał mogą przepływać statki wojenne, również w czasie wojny. W ten sposób można szybciej i “bardziej ekonomicznie” przemieszczać okręty wojskowe, gdyby zaistniała potrzeba zbrojnej interwencji.
Brak możliwości żeglugi przez Kanał Sueski w dłuższej perspektywie może spowodować wzrost cen dóbr konsumpcyjnych, gdyż będą one musiały uwzględnić podniesione stawki frachtowe.
Źródła:
- https://unctad.org/press-material/unctad-raises-alarms-escalating-disruptions-global-trade-due-geopolitical-tensions
- https://www.suezcanal.gov.eg/English/About/Pages/WhySuezCanal.aspx
- https://www.money.pl/gospodarka/ulubiony-kraj-polakow-w-coraz-trudniejszej-sytuacji-kolejny-armator-woli-omijac-kanal-sueski-6985366209161728a.html
- https://www.bankier.pl/wiadomosc/Ruch-towarow-przez-Kanal-Sueski-spadl-o-45-proc-z-powodu-atakow-Huti-To-odbije-sie-na-portfelach-klientow-8685575.html
- https://www.suezcanal.gov.eg/English/About/CanalTreatiesAndDecrees/Pages/ConstantinopleConvention.aspx
- https://waya.media/suez-canal-annual-revenue-hits-record-9-4b/
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Kana%C5%82_Sueski
- https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/tesla-wstrzymuje-produkcje-w-niemczech-w-tle-konflikt-zbrojny-z-udzialem-usa-i-wb/vlwttj2
- https://www.bankier.pl/wiadomosc/Ruch-towarow-przez-Kanal-Sueski-spadl-o-45-proc-z-powodu-atakow-Huti-To-odbije-sie-na-portfelach-klientow-8685575.html
- https://300gospodarka.pl/news/kanal-sueski-nadal-tonie-w-morzu-problemow-firmy-szukaja-alternatyw-koszty-rosna